Polska Fundacja Aikido Aikikai pod kierunkiem Piotra Kirmiela 5 dan. Szkoła Aikido w Zielonej Górze. Godziny zajęć, lokalizacja, kontakt, galeria, forum, blog.
aikido, aikikai, aikido aikikai, aiki, iaido, samuraj, dojo, dojo aikido, hombu, hombu dojo, doshu, sensei, osensei, ueshiba, morihei ueshiba, kisshomaru ueshiba, moriteru ueshiba, piotr kirmiel, polska fundacja aikido, p.f.a.a., pfaa, pfa, staże aikido, obozy aikido, sztuki walki, techniki aikido, dan, kyu, zg, zgora, zgora.pl, aikido.zgora.pl, zielona góra, trening, samoobrona, katana, bokken, boken, miecz, jo, tanto, kata, hakama, obi, kendo, klub aikido, forum, polska, poland, pl, lubuskie, szkola aikido
admin komadowski jan

Słownik

ZESTAWIENIE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ I WYRAŻEŃ JAPOŃSKICH UŻYWANYCH PODCZAS TRENINGÓW AIKIDO

DOJO, ETYKIETA, ORGANIZACJA

ARIGATO – dziękuję; (DOMO) ARIGATO GOZAIMASHITA – dziękuję bardzo

DAN – międzynarodowe stopnie mistrzowskie (od 1 do 8), nadawane przez egzaminatorów Aikikai

DOJO – sala ćwiczeń

DOSHU – tytuł aktualnego lidera aikido, prezesa Fundacji AIKIKAI, Dyrektora Generalnego Światowej Kwatery Głównej Aikido; obecnie jest nim Moriteru Ueshiba, wnuk O-Senseia

GASHIO – gest złożenia rąk na wysokości klatki piersiowej

HAJIME – dosł. początek, rozpoczęcie: sygnał rozpoczęcia ćwiczeń dawany przez prowadzącego zajęcia

HAKAMA – szerokie, tradycyjne spodnie japońskie

HOMBU DOJO – dojo centralne, znajduje się przy 17-18 Wakamatsu Cho, Shinjuku-ku, 162 Tokyo; założone przez M. Ueshibę po II w. ś., obecnie stanowi również główną siedzibę Fundacji Aikikai: AIKIDO WORLD HEADQUARTERS

KEIKO GI – strój treningowy

KYU – stopnie uczniowskie (od 6 do1), nadawane przez egzaminatorów Polskiej Federacji Aikido

ONEGAI SHIMASU – dosł. “proszę”, zaproszenie do wspólnego ćwiczenia

O-SENSEI – największy nauczyciel, tytuł stosowany do Morihei Ueshiby, twórcy aikido

REI – ukłon

RITSUREI – ukłon w pozycji stojącej

SEIZA – polecenie przyjęcia pozycji siedzącej ( siadu klęcznego na piętach )

SEMPAI – osoba prowadząca zajęcia, nie posiadająca stopnia mistrzowskiego

SENSEI – mistrz, nauczyciel

SUMIMASEN – przepraszam za zrobienie czegoś źle, ale również dla przywołania czyjejś uwagi

TATAMI – materac, z którego układa się matę ( klasyczny wykonany jest ze słomy ryżowej )

TORI – ćwiczący: atakowany, wykonujący technikę ( lub NAGE – rzucający, jap. nageru – rzucać); obrona

UKE – ćwiczący: ten, który atakuje, na którym jest wykonywana technika ( jap. ukeru – przyjmować )

»»»

LICZEBNIKI

ICHI – 1

NI – 2

SAN – 3

SHI – 4

GO – 5

ROKU – 6

SHICHI – 7

HACHI – 8

KYU – 9

JU – 10

JU – ICHI – 11

JU – NI – 12

NI – JU – 20

SAN – JU – 30

HYAKU – 100

NI – HYAKU – 200

SEN – 1000

»»»

POSTAWA, RUCHY, KROKI, PRZEWROTY, ĆWICZENIA

POSTAWA

AI HANMI – układ ćwiczących: obie osoby stoją w tej samej pozycji

GYAKU HANMI – układ ćwiczących: “pozycja lustrzana”, osoby ćwiczące stoją w odwrotnych pozycjach, jakby stanowiły własne odbicie lustrzane

HIDARI KAMAE – postawa z lewą nogą z przodu

MIGI KAMAE – pozycja z prawą nogą z przodu

SHIZENHON TAI – pozycja “na baczność”

SHIZEN TAI – pozycja swobodna, naturalna, stopy rozstawione na szerokość barków, ręce wzdłuż tułowia

ZA HO – pozycja siedząca

SEIZA – polecenie przyjęcia postawy siedzącej

RUCHY, KROKI

ASHI SABAKI – ruch stóp

AYUMI ASHI – krok przestawny

IRIMI – wejście, ruch w przód

KOKYU NO HENKA – “ruch z oddechem”: krok do przodu z uniesieniem obydwu rąk na wysokość oczu w połączeniu z wydechem i świadomością przepływu energii od centrum przez całe ciało, ramiona aż do dłoni, zwrot, wdech i ten sam ruch w przeciwną stronę z wydechem, następnie noga znajdująca się z przodu zmienia płaszczyzę ruchu o 90 stopni krokiem w bok w stronę wnętrza stopy; oddech i ruch ciała muszą być w harmonii

KOKYU TENKAN HO – “obrót z oddechem”: podstawowe ćwiczenie przygotowujące do SHIHO NAGE; kroki jak w KOKYU NO HENKA, ruch rąk to podnoszenie i opuszczanie TE – GATANA czyli ręki – miecza; opuszczanie ręki następuje jednocześnie z krokiem; wszystkie ruchy muszą być wykonywane w harmonii z oddechem

OKURI ASHI – krok odstawny

OMOTE – kierunek ruchu: w stronę twarzy, przodu partnera

SABAKI – ruch

SHIHO GIRI – ruch cięcia bokkenem, lub ruch imitujący to cięcie, wykonywany w czterech kierunkach

SHIKKO – poruszanie się w pozycji klęczącej

TAI SABAKI – sposoby przemieszczania ciała

TENKAI – zwrot w miejscu, obrót ciała o 180 stopni bez wykonywania kroków

TENKAN – dosł. “przekształcić”; w wersji podstawowej: obrót ciała o 180 stopni z wycofaniem nogi

TSUGI ASHI – krok dostawny

URA – kierunek ruchu: do tyłu, w stronę pleców partnera

ZEMPO (IRIMI) TENKAI ASHI – krok naprzód i zwrot w miejscu

PRZEWROTY

MAE UKEMI – przewrót w przód

USHIRO UKEMI – przewrót w tył

YOKO UKEMI – przewrót w bok

ĆWICZENIA

AIKI TAISO – zestaw ćwiczeń rozgrzewająco-rozciągających, mających zharmonizować organizm i przygotować do zasadniczej części zajęć

FUNAKOGI TAISO – “ćwiczenie wiosłowania”, ćwiczenie wzmacniające pozycję, mające na celu rozbudzenie (dźwięczne wiosłowanie) i scentrowanie Ki (FURITAMA)

HAISHIN UNDO – ćwiczenie rozciągająco-rozluźniające, stosowane przeważnie na koniec zajęć, polegające na naciągnięciu na plecy partnera, który trzyma nas za nadgarstki

IKKYO UNDO – ćwiczenie przygotowujące do IKKYO

KOHO UKEMI UNDO – “ćwiczenie przewrotów w tył”, ćwiczenie przygotowujące do ukemi

KOKYU HO – “ćwiczenie oddechu”, ćwiczenie wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej, polegające na dojściu do centrum partnera, poznawaniu pracy jego ciała przy jednoczesnej pracy nad własnym oddechem

ORENAI TE – “niezginalna ręka”, intencją jest wyobrażenie i doświadczenie przepływu Ki przez ramię

TAI NO TENKAN HO – wykorzystanie ruchu tenkan w ćwiczeniu z partnerm: obrót ciała o 180 stopni z uniesieniem rąk, jakby w ruchu trzymania dużej kuli

TEKUBI – “nadgarstek”, ćwiczenia rozgrzewające nadgarstki

ZENGO UNDO – “ćwiczenie w przód i w tył”, ćwiczenie ruchu bioder, rąk i przepływu Ki w linii prostej do przodu i do tyłu

»»»

ATAKI: UCHWYTY, UDERZENIA, KOPNIĘCIA

KATA TORI – uchwyt za bluzę na wysokości ramienia

KATA TORI MEN UCHI – uchwyt za bluzę na wysokości ramienia z jednoczesnym uderzeniem w twarz

KATATE TORI – uchwyt za rękę

KATATE ROTE TORI (= MOROTE TORI)

MAE GERI – proste kopnięcie w przód

MOROTE TORI – uchwyt dwiema rękami za jedną rękę

MUNE TORI MEN UCHI – uchwyt za bluzę na wysokości klatki piersiowej z jednoczesnym uderzeniem w twarz

RO KATA TORI – uchwyt za bluzę dwiema rękami

RO HIJI TORI – uchwyt za bluzę na wysokości łokci ( lub za łokcie ) obiema rękami

RYOTE TORI – uchwyt za dwie ręce

SHOMEN UCHI – cięcie proste mieczem lub ręką w płaszczyźnie pionowej

TSUKI – uderzenie proste

USHIRO ERI TORI – uchwyt z tyłu za kołnierz

USHIRO KATATE TORI KUBI SHIME – uchwyt z tyłu za rękę z jednoczesnym duszeniem

USHIRO RYOSODE TORI – uchwyt z tyłu za dwa rękawy

YOKOMEN UCHI – cięcie ukośne z lekkim zejściem na bok

»»»

BROŃ UŻYWANA PODCZAS TRENINGÓW

BOKKEN – miecz drewniany

JO – kij

TANTO – nóż drewniany

IAITO – miecz

»»»

SPOSOBY ĆWICZENIA I WYKONYWANIA TECHNIK

CHUDAN – średnia wysokość ( tułów, splot słoneczny )

GEDAN – nisko ( poniżej bioder )

HANMI HANDACHI WAZA – tori siedzi, uke stoi

HENKA WAZA – odmiany techniki podstawowej

IPPAN GEIKO – tori jest atakowany przez jednego uke

JIYU WAZA – tori wykonuje dowolne techniki

JO TORI – metody obrony przed atakiem kijem

JODAN – wysoko ( głowa, szyja, ramiona )

KAESHI WAZA – kontrtechniki

KAKARI GEIKO – tori jest atakowany przez kilku uke, nadchodzących kolejno, z jednego kierunku

KATA – skodyfikowana forma ruchu

KUMI TACHI – ćwiczenia z partnerem przy użyciu bokkena

SUBURI – ćwiczenia indywidualne przy użyciu bokkena i jo

SUWARI WAZA – techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji klęczącej

TACHI TORI – metody obrony przed atakiem mieczem

TACHI WAZA – techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej

TANINZU KAKARI GEIKO – tori jest atakowany przez kilku uke, atakujących z dowolnego kierunku

TANTO TORI – metody obrony przed atakiem drewnianym nożem

USHIRO WAZA – atak od tyłu

»»»

TECHNIKI: UNIERUCHOMIENIA, RZUTY

OSAE ( KAESHI ) WAZA – unieruchomienia

IKKYO – pierwsza forma unieruchomienia

NIKKYO – druga forma unieruchomienia

SANKYO – trzecia forma unieruchomienia

YONKYO – czwarta forma unieruchomienia z uciskiem na czuły punkt przedramienia

GOKYO – piąta forma unieruchomienia ( szczególnie przydatna w obronie przed atakiem yokomen uchi z nożem )

HIJIKIME OSAE – forma unieruchomienia przeciwnika z wykorzystaniem dźwigni na staw łokciowy

NAGE WAZA – rzuty

KOTE GAESHI – rzut przez skręcenie nadgarstka, wykonywany również jako unieruchomienie

SHIHO NAGE – rzut podstawowy, tzw.”rzut w cztery strony”

IRIMI NAGE – rzut przez “irimi”, wejście w partnera

KOKYU NAGE – dosł. “rzut oddechem”

KOSHI NAGE – rzut przez biodro

UCHI KAITEN NAGE – rzut obrotowy, wykorzystujący ruch do wewnątrz, przejście pod ramieniem partnera

SOTO KAITEN NAGE – rzut obrotowy, wykorzystujący ruch na zewnątrz

UDEKIME NAGE – rzut wykorzystujący dźwignię na staw łokciowy

TEN CHI NAGE – rzut “niebo – ziemia” ( jap. ten – niebo, chi – ziemia )

JUJIGARAMI – rzut przez skrzyzowanie rąk

»»»

INNE POJĘCIA

ATEMI – uderzenie we wrażliwy punkt ciała dla zaburzenia równowagi psycho – fizycznej przeciwnika

HARA – brzuch, środek, centrum

KI AI – określenie dźwięku wydawanego z hara w momencie maksymalnej koordynacji ruchu ciała i oddechu

KI MUSUBI – zjednoczyć własne Ki z Ki partnera

KI NO NAGARE – pozwolić Ki płynąć, przepływ Ki, strumień Ki

KOKYU – dosł. “oddech, oddychanie”, siła oddechu, w założeniach podkreśla się istotną rolę oddechu w oddziaływaniu na partnera

MA AI – odpowiedni dystans, właściwa odległość między ćwiczącymi w zależności od sytuacji

SANKAKU – trójkąt ( SANKAKU NI IRIMI SHITE – wchodź w ruch jak trójkąt )

MARU – koło, okrąg ( MARU NI SABAITE – wykonuj ruch po okręgu )

SHIKAKU – kwadrat ( SHIKAKU NI OSAERU – zakończ ruch jak kwadrat )

TE GATANA – “ręka – miecz”, otwarta dłoń, palce złączone

WA – zgodność ruchowa